Digitaal formulier

Hier kunt u het digitale formulier starten. U heeft hiervoor uw DigiD(externe link) inloggegevens nodig.

DigiD linkUittreksel persoonsgegevens BRP

Heeft u als ondernemer een uittreksel BRP nodig? Daarvoor heeft u de inloggegevens van eHerkenning nodig.

eHerkenning linkAanvraag uittreksel BRP ondernemer

Persoonlijk afhalen

Bent u niet in de gelegenheid om het uittreksel online aan te vragen, maak dan een afspraak en regel het op het gemeentehuis. 

Maak een afspraak(externe link)

Wat is het?

In de Basisregistratie Personen (BRP(externe link)) staan gegevens van iedereen die in Nederland woont of heeft gewoond.

In het uittreksel staan in ieder geval uw:

  • naam
  • adres
  • woonplaats
  • geboortedatum

Wat moet ik doen?

U kunt een uittreksel persoonsgegevens BRP aanvragen voor:

  • uzelf
  • uw kind dat bij u woont en jonger is dan 16 jaar
  • voor iemand anders, als deze persoon u hiervoor heeft gemachtigd

U vraagt uw uittreksel uit de BRP aan bij de gemeente. Dit kan op verschillende manieren.

Online aanvragen

Vraag uw BRP-uittreksel online aan. Hiervoor heeft u de volgende zaken nodig:

  • uw DigiD. Heeft u nog geen DigiD? Vraag deze dan aan via DigiD.nl(externe link). U heeft de DigiD inlogcode binnen enkele dagen in huis.
  • gegevens voor internetbankieren

Schriftelijk aanvragen

Stuur de volgende zaken op naar de gemeente:

  • brief waarin staat waarom u het uittreksel nodig hebt
  • uw handtekening op de brief
  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs

Persoonlijk aanvragen

Neem de volgende zaken mee naar het gemeenteloket:

  • uw geldige identiteitsbewijs
  • pinpas of contant geld

Iemand machtigen

Wilt u iemand machtigen om uw BRP-uittreksel aan te vragen? Dan schrijft u een brief met daarin de volgende informatie:

  • de reden waarom u het uittreksel nodig hebt
  • naam van de gemachtigde
  • uw handtekening
  • handtekening van de gemachtigde

De gemachtigde vraagt uw BRP-uittreksel persoonlijk aan bij het gemeenteloket. De gemachtigde neemt hiervoor de volgende documenten mee:

  • geldig identiteitsbewijs van de gemachtigde
  • (kopie van) uw geldige identiteitsbewijs
  • de ondertekende machtigingsbrief

Uittreksel Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) aanvragen

  • Woont u in het buitenland? Of staat u niet meer ingeschreven bij een Nederlandse gemeente? Dan staan uw persoonsgegevens in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).
  • U kunt een RNI-uittreksel aanvragen bij één van de RNI loketgemeenten(externe link). U kunt dit document in meerdere talen krijgen.

Wat kost het?

€ 9,70

Hoelang duurt het?

  • Vraagt u uw uittreksel online of schriftelijk aan? Dan stuurt de gemeente het per post naar u toe.
  • Vraagt u uw uittreksel persoonlijk aan bij het gemeenteloket? Dan krijgt u het direct mee. Dit geldt ook als u iemand machtigt.