Digitale ondertekening en handtekening
Misschien is het u opgevallen: steeds minder (overheids-)instanties sturen nog brieven met een handgeschreven handtekening. Dit komt omdat er steeds meer digitaal verstuurd wordt én het mag volgens de wet.
Beveiligde systemen
Gemeente Urk werkt ook zoveel mogelijk digitaal. Documenten worden digitaal opgesteld en opgeslagen in beveiligde systemen. In deze systemen zijn de documenten altijd terug te vinden door een geautoriseerde medewerker. Daarom zetten we geen handtekening onder documenten of brieven als dat niet wettelijk verplicht is. Hiermee voorkomen we veel onnodige werkzaamheden. Is een ondertekening wel wettelijk verplicht, dan is het betreffende document voorzien van een handgeschreven handtekening.
Rechtsgeldig
Een document of brief zonder handtekening is wel rechtsgeldig volgens het Nederlands recht. Dit geldt ook bijvoorbeeld voor e-mailverkeer. De ondertekening bevat altijd de naam van de organisatie en de naam en functie van de ondergetekende. In de Mandaatregeling van Gemeente Urk is vastgelegd vanuit welke bevoegdheid beslissingen genomen mogen worden.
Twijfelt u over de rechtsgeldigheid van een ontvangen brief? Neem dan contact met ons op.
Uiteraard wordt een uitzondering gemaakt voor een handgeschreven handtekening bij bijzondere gebeurtenissen, zoals een ceremonie waarbij de burgemeester een handtekening zet.
Vragen?
Als u nog vragen hebt, neem dan contact met ons op.