Urker scholieren gingen deze week opnieuw het gesprek aan onder leiding van prinses Laurentien (oprichter Number 5 Foundation). Dit keer niet digitaal; de prinses kwam ervoor naar Urk. Een warm ontvangst was er door burgemeester Cees van den Bos, waarna tien scholieren van het Pieter Zandt en Berechja college, twee politieagenten, twee docenten en wethouder Freek Brouwer de dialoog met elkaar aangingen. Om vragen te stellen, goed te luisteren en elkaar beter te begrijpen. De inzichten van de jongeren zetten de gemeente en de politie aan het denken en bieden de nodige inzichten om de basis te leggen voor betere communicatie.

Aanleiding voor de dialoog waren twee digitale sessies van vorige week. Die stonden in het teken van de ‘Week van de dialoog’, een initiatief van VNG. Daarvoor was de Number 5 Foundation gevraagd om mee te werken aan het stappenplan voor jongerenparticipatie. En prinses Laurentien heeft bestuurders en beleidsmakers klaargestoomd om op een open, kwalitatieve en niet-vrijblijvende manier met jongeren in gesprek te gaan.

Prinses Laurentien in gesprek met div. leerlingen van Pieter Zandt en Berechja College, 2 politieagenten, 2 docenten en wethouder Freek Brouwer

Je ziet nooit het perspectief van de politieagent

Jeugdagente Diana Buiting en politiechef Rob Vogels waren benieuwd naar het beeld van de politie onder scholieren, als handhavers van de coronaregels. In het bijzonder vroegen ze naar hoe de jongeren veiligheid ervaren op het eigen dorp. Rob: “Als wij op straat zijn, wat moeten wij dan uitstralen om jullie een veilig gevoel te geven? Voelen jullie je onveilig omdat er nare dingen gebeuren, of voel je je niet veilig omdat de politie soms hard optreedt?” Een scholier reageert: “Er waren rellen. Politie liet toen honden los in het publiek. Die gingen bijten. En er was iemand gearresteerd. En een politie schopte die man toen nog een keer.” Een ander vult aan: “Op Youtube zie je allemaal filmpjes van politie die hard optreden tegen jongeren. Dan krijg je automatisch een slecht beeld van de politie. Dat heeft invloed. Je ziet het nooit vanuit het perspectief van de politieagent.”
 

Dilemma

Het dilemma van de politie komt ter sprake. Het dilemma van niet te zichtbaar willen zijn en zo lang mogelijk niet ingrijpen, en anderzijds het effect van de rode lap als er ongeregeldheden dreigen te ontstaan. Een scholier: “Als de politie er niet heen gaat, dan slopen ze alles. Als ze wel komen, dan worden ze opgefokt.” En, “Door de verveling is het extra leuk als er iets gebeurt, om erheen te gaan.” De jongeren geven aan dat de politie zich moet realiseren dat ze nu gezien worden als het gezicht van de coronamaatregelen. Dat iedereen nu meer prikkelbaar is, heeft invloed op de manier waarop er naar de politie wordt gekeken. De jongeren adviseren de politie om hier meer rekening mee te houden.

Ook voor onze veiligheid

En dan gaat het over het veiligheidsgevoel. Over wat de politie doet om de inwoners van Urk te beschermen. Een scholier: “Toen er eerder ruzie was met jongeren, toen ging de politie mensen tegenhouden die naar Urk wilden komen om ruzie te zoeken. De politie is er ook voor onze veiligheid.” Sommige scholieren herkennen dat ze schrikken van de politie. “Het ligt ook een beetje aan de ouders. Die zeggen als je geen gordel om hebt: ‘Straks gaan ze je halen. Dan word je in de gevangenis gegooid.’ Ouders gebruiken de politie een beetje als schrikbeeld.” Een scholier vertelt een anekdote: “We stonden eens met wat vrienden bij elkaar op straat en toen kwam er een politieagente aan op de fiets. Die kwam naar ons toe. Toen renden de meesten van ons weg, ik ook. Een paar bleven staan. De politieagente wilde alleen maar even praten en vragen hoe het was.”

Respect & de rust bewaren

De vraag hoe het beter kan wordt gesteld. Een scholier: “Er zijn ook wel filmpjes op internet dat politie een sneeuwballengevecht doen met jongeren. Dat bouwt een band op tussen politie en jeugd.” En, “‘Probeer als politie rustig te blijven. Voer een gewoon gesprek en luister goed. Probeer niet je gelijk te halen en een boete uit te delen. Ik heb wel respect voor hoe politie de rust bewaart. Bijvoorbeeld als een bestuurder van een auto helemaal dol wordt als hij wordt aangehouden.” En wat ook belangrijk wordt gevonden is de trots op Urk en de vraag hoe Nederland aangestoken kan worden met deze trots. Scholieren hebben last van het nieuws en de reacties die daarop volgen. “Daar denk ik best veel over na”, zegt een scholier. 

Continu in dialoog

Gemeente Urk voert continu dialoogsessies met verschillende groepen in de Urker samenleving. De sessies met de jongeren onder leiding van prinses Laurentien sluiten daar naadloos op aan en leren om de dialoog verder te verbeteren en ontwikkelen. Hier gaat de gemeente mee door en hierin zal verbinding blijven met de prinses. Wethouder Freek Brouwer: “Dat deze jongeren open en eerlijk hun mening geven vind ik stoer. We missen allemaal de afwisseling. Het is goed om daar met elkaar over in gesprek te blijven.”