Kiezers die op 17 maart 2021 70 jaar of ouder zijn, kunnen straks per brief stemmen of in persoon op een stembureau. Hoe werkt dat? Bekijk dit filmpje voor de uitleg:

,

 

 

Stempluspas en briefstembiljet

In de laatste week van februari ontvangen alle 70-plus kiezers eerst een stempluspas met een overzicht van alle stemlokalen. Ongeveer een week later ontvangt u een enveloppe met een briefstembiljet, een uitleg en een retourenveloppe om de briefstem op te kunnen sturen. U maakt zelf de keuze of u per brief gaat stemmen of toch uw stem in persoon uitbrengt in een stemlokaal.

Briefstem opsturen

Als u per brief gaat stemmen, kunt u in de meegestuurde instructie lezen hoe dat in zijn werk gaat. Uiteindelijk stuurt u uw briefstem, samen met uw ondertekende stempluspas terug in de retourenveloppe.

U kunt uw briefstem uiterlijk vrijdag 12 maart - vóór de brievenbus gelicht is - opsturen. Daarna kunt u een briefstem alleen nog afgeven.

Afgiftepunt briefstem

Een briefstem afgeven kan op twee afgiftepunten:

  • Gemeentehuis, Singel 9 te Urk (bij de balie in de hal)
  • Servicebalie Albert Heijn, Nagel 42 te Urk

Deze afgiftepunten zijn op woensdag 10, donderdag 11, vrijdag 12, maandag 15 én dinsdag 16 maart geopend van 9.00-17.00 uur. Op woensdag 17 maart zijn  de afgiftepunten geopend van 7.30-21.00 uur.

Stemmen in persoon

Wilt u uw stem toch liever in persoon uitbrengen? Dan gaat u met uw stempluspas én een identiteitsbewijs naar één van de stembureaus

Stempluspas kwijt?

Bent u uw stempluspas kwijt of heeft u die niet ontvangen. Een nieuwe aanvragen gaat op dezelfde manier als het aanvragen van een vervangende stempas.