(Beleids)medewerker/vergunningverlener fysieke leefomgeving
Ben jij een (beleids)medewerker of vergunningverlener die graag schakelt tussen beleid en praktijk? Denk jij in oplossingen, heb je oog voor detail én zie je het grotere geheel? Dan zoeken we jou!
Bij de gemeente Urk zijn we op zoek naar een (Beleids)medewerker/vergunningverlener fysieke leefomgeving.
- Sluitingsdatum: 25 november 2025
- 36 uur per week
- HBO-niveau
- Max. €5.519 bruto per maand bij 36 uur (schaal 10)

Urk vooruit
Urkers willen vooruit. Als dat niet meer lukt op de oude en vertrouwde manier, bedenken zij iets nieuws. Innoveren. Vallen en weer opstaan. Zo gaat het door de eeuwen heen.
Stilstaan is geen optie. Urk groeit en ontwikkelt mooie woonwijken, moderne bedrijventerreinen en investeert volop in haar jongeren. Als je houdt van aanpakken dan is werken op Urk een prachtige uitdaging!
Wat ga je doen?
Als (beleids)medewerker fysieke leefomgeving werk je op het snijvlak van beleid en uitvoering binnen de dynamische context van de Omgevingswet. Je bent zowel aanspreekpunt voor (complexe) vergunningaanvragen als verantwoordelijk voor beleidsontwikkeling en advies aan het college en je collega’s.
Je bent van begin tot eind betrokken bij het behandelen van aanvragen, het voeren van overleg met initiatiefnemers en het toetsen van initiatieven aan wet- en regelgeving. Tegelijkertijd vertaal je landelijke en regionale ontwikkelingen naar lokaal beleid en draag je bij aan continue verbetering van processen en dienstverlening.
Concreet houd jij je bezig met:
- Beoordelen van (complexe) aanvragen omgevingsvergunningen (toetsen aan omgevingsplan, Besluit bouwwerken leefomgeving, beleidsregels enz.);
- Informeren, adviseren en begeleiden van aanvragers en collega’s in het proces;
- Voeren van vooroverleggen, vertegenwoordigen van de gemeente;
- Afhandelen van bezwaren en beroepen en opstellen van verweerschriften;
- Ontwikkelen en onderhouden van beleidsregels (Omgevingswet);
- Adviseren van het college;
- Deelnemen aan projectgroepen en de omgevingstafel;
- Overleggen met de portefeuillehouder en optreden als sparringpartner;
- Voeren van (pré)mediation en onderhouden van statistische gegevens.
Wat bieden wij?
Vind je een plezierige en uitdagende werkomgeving belangrijk? Wil je een goede balans tussen werk en privé? Dan zit je bij de gemeente Urk goed. Er is ruimte om thuis te werken en je uren flexibel in te vullen. Je werkt in een klein team, waarin hard werken en gezelligheid hand in hand gaan. Dat is Urk ten voeten uit. Onze organisatie biedt jou:
- Een functie met impact bij een groeiende gemeente;
- Een salaris van € 3.742 tot € 5.519 bruto per maand (bij fulltime), schaal 10;
- Individueel keuzebudget van 17,05% (bijv. voor extra verlof);
- Reiskostenvergoeding van € 0,23 per km en thuiswerkvergoeding;
- Een laptop, smartphone en ingerichte thuiswerkplek;
- Een goede pensioenregeling (ABP);
- Een actieve personeelsvereniging en introductieprogramma waarin je Urk leert kennen.
Waar ga je werken?
De gemeente Urk is er voor haar inwoners. Als (beleids)medewerker fysieke leefomgeving maak je deel uit van een multidisciplinair team met beleidsmedewerkers, vergunningverleners en projectleiders. Samen zetten jullie je in voor een leefbare, veilige en toekomstgerichte gemeente. Binnen deze functie krijg je alle ruimte om je persoonlijk te ontwikkelen. Onze organisatie is groot genoeg voor ambities en uitdagingen en klein genoeg voor korte lijnen. Je hebt volop ruimte voor eigen initiatief en je krijgt veel verantwoordelijkheid.a
Wie ben je en wat heb je in huis?
Wij zoeken een beleidsmedewerker/vergunningverlener met stevige inhoudelijke kennis en een proactieve houding. Je schakelt makkelijk tussen beleid en praktijk, denkt in oplossingen en kunt goed omgaan met bestuurlijke gevoeligheid.
- Je hebt:
- Een afgeronde hbo-opleiding, bij voorkeur in bouwkunde of vergelijkbaar;
- Minimaal twee jaar ervaring binnen een gemeentelijke organisatie;
- Diploma’s ABW I en II;
- Actuele kennis van de Omgevingswet, Bbl, Awb en aanverwante regelgeving;
- Uitstekende communicatieve vaardigheden en het vermogen om verbinding te maken.
Wij willen graag kennis met jou maken!
Stuur je cv en motivatie vóór dinsdag 25 november naar sollicitaties@urk.nl. Voor vragen over de sollicitatieprocedure kun je contact opnemen met Danny Boogaard, HR-adviseur. Vragen over de inhoud van de functie kun je stellen aan Natasa Martinovic-Keric, senior juridisch beleidsmedewerker van het team Vergunningen.
Al onze vacatures staan voor iedereen open. Help jij de gemeente Urk mee groeien? We ontmoeten je graag!