Voorzitter van de Rekenkamer Urk

Solliciteer

Urk vooruit

Urk is binnen Flevoland een karakteristieke en authentieke gemeente. De internationaal georiënteerde maritieme sector, visverwerkingsindustrie en visserij zijn kenmerkend voor de economische dynamiek en identiteit van Urk.

De gemeenteraad is sterk betrokken bij de diverse ontwikkelingen waar de gemeente voor staat en geeft daaraan sturing op hoofdlijnen, mede aan de hand van het coalitieakkoord Koersvast.

De gemeenteraad bestaat uit SGP (6 zetels), Hart voor Urk (3), CDA (3), ChristenUnie (3), Gemeentebelangen (2), Krachtig Urk (1) en PVV (1). De onderlinge sfeer in de gemeenteraad is constructief en gericht op samenwerking in het belang van ons dorp.

Rekenkamer Urk

De Urker rekenkamer heeft de in de gemeentewet vastgelegde taak om (on)gevraagde onderzoek te doen naar de doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde beleid. De Rekenkamer versterkt daarmee de gemeenteraad en draagt het bij aan het lerende vermogen van de gemeentelijke organisatie. De Rekenkamer wordt secretarieel ondersteund vanuit de griffie. De gemeenteraad heeft voor dit alles een verordening vastgesteld.

De gemeenteraad is op zoek naar een voorzitter van deze rekenkamer.

Wat ga je doen?

Als lid van de Urker Rekenkamer ben je intensief betrokken bij de uitvoering van de onderzoeksagenda en bereid je onderzoeken van de rekenkamer voor. Onderzoek wordt in beginsel gedaan door een extern bureau. Samen met de andere leden van de rekenkamer ontwerp, begeleid en coördineer je deze onderzoeken. Het is aan de rekenkamer zelf of hij zelf daarnaast quick scans verricht. Daarnaast lever je ook een bijdrage aan informerende rekenkamerbrieven of andere onderwerpen en participeer je actief in de overleggen van de rekenkamer.

Als voorzitter heb je dezelfde taken en verantwoordelijkheden als een rekenkamerlid. Daarnaast draag je zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de rekenkamer, het leiden van de vergaderingen, het opstellen van het jaarplan en het jaarverslag, het bewaken van de werkwijze zoals vastgelegd in de verordening van de rekenkamer en het nog op te stellen onderzoeksprotocol alsmede het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. Ook ben je het aanspreekpunt voor het presidium voor de rekenkamer en vertegenwoordig je de rekenkamer naar buiten toe.

De tijdsbesteding is gemiddeld 1 dagdeel per maand. Het is een pre wanneer je politieke, bestuurlijke en/of onderzoekservaring hebt.

De rekenkamer is onafhankelijk en bepaalt zelfstandig haar onderzoeksagenda. Er wordt waarde gehecht aan een goede samenwerking tussen de raad, het presidium, het college en de ingestelde rekenkamer. Het onderzoeksbudget van de rekenkamer is € 30.000,- per jaar.

Wat bieden wij?

De benoeming tot lid van de Rekenkamer Urk gebeurt door de gemeenteraad, op aanbeveling van het presidium. Dit orgaan bestaat uit alle fractievoorzitters en de burgemeester. Na jouw benoeming als voorzitter wordt je actief betrokken in de sollicitatieprocedure van de overige leden van de rekenkamer.

De leden worden voor 6 jaar benoemd en herbenoeming voor één periode behoort tot de mogelijkheden. De leden van de rekenkamer ontvangen een vaste maandelijkse vergoeding voor hun werkzaamheden, gerelateerd aan de maandelijkse vergoeding van een raadslid in de gemeente Urk. De voorzitter ontvangt maandelijks 25% van de vergoeding voor een raadslid.

Daarnaast ontvangen de leden van de rekenkamer een vergoeding voor woon-werkverkeer, gebaseerd op dezelfde regeling die geldt voor de ambtelijke organisatie. Aanvullende reiskosten zullen worden vergoed als dienstreizen, gebaseerd op dezelfde regeling die geldt voor de ambtelijke organisatie.

Wie ben je en wat heb je in huis?

Voor leden:

  • Hbo- of academisch werk- en denkniveau met analytische vaardigheden;
  • Goede mondeling en schriftelijke communicatieve vaardigheden;
  • Een positief-kritische en onafhankelijke instelling en het vermogen te discussiëren op basis van feiten en argumenten;
  • In staat zijn om onderzoeksresultaten te vertalen naar een duidelijk leesbaar rapport;
  • Affiniteit met het openbaar bestuur en haar werking;
  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit en maatschappelijke betrokkenheid;
  • Enige kennis op het gebied van gemeentelijke taken, zoals financiën, juridische zaken, inwonerparticipatie, ruimtelijk domein of sociaal domein
  • Je vervult geen functies die onverenigbaar zijn met het lidmaatschap van de rekenkamer.

Van de voorzitter wordt daarnaast het volgende gevraagd:

  • Een aansprekende persoonlijkheid die met tact en daadkracht vorm kan geven aan de rekenkamer en een goede samenwerking bewaakt;
  • Iemand die communicatief sterk is en aanspreekpunt is voor de gemeenteraad, het college en de ambtelijke organisatie;
  • Iemand die aansluiting kan vinden bij de politiek-bestuurlijke realiteit en onderzoeksresultaten op aansprekende wijze kan vertalen naar het werk van de raad en het college;

Een VOG maakt onderdeel uit van de procedure.

Wij willen graag kennis met jou maken!

Stuur je cv, waarin ook een overzicht wordt gegeven van andere openbare betrekkingen die je bekleedt, en je motivatie naar het presidium van de gemeente Urk. Dit kan naar het mailadres griffie@urk.nl.

Reageren kan tot 13 oktober 2025. De sollicitatiegesprekken staan (voorlopig) ingepland voor maandag 20 oktober 2025 (namiddag en avond)

Wil je meer informatie?

Voor vragen over de sollicitatieprocedure kun je contact opnemen met Andries Brands, raadsgriffier van de gemeente Urk, tel.nr. (0527) - 68 98 68. Wil je eerst de sfeer bij ons proeven? Mail of bel dan voor het maken van een koffie afspraak.