Vergunningverlener APV / bijzondere wetten

Ben jij een scherpe beoordelaar die graag schakelt tussen regelgeving en de praktijk? Houd je van afwisseling, verantwoordelijkheid én contact met verschillende partijen? Dan zoeken we jou!

Bij de Gemeente Urk zijn we op zoek naar een vergunningverlener APV / bijzondere wetten die zorgt voor een zorgvuldige en vlotte afhandeling van aanvragen, en bijdraagt aan een veilige en goed georganiseerde leefomgeving.

  • Sluitingsdatum: 1 september 2025
  • 28 uur per week
  • HBO
  • Max. €4.908 bruto per maand bij 36 uur

Solliciteer

Ben jij het visitekaartje van de gemeente Urk?

Urk heeft een unieke ligging, sterke gemeenschapszin en volop ambitie. De gemeente groeit hard en ontwikkelt zich razendsnel. Van een moderne buitendijkse haven tot een maritiem bedrijventerrein en 1800 nieuwbouwwoningen: op Urk staan we niet stil. Met zo’n 260 collega’s werken we samen aan een toekomstbestendige, dienstverlenende organisatie waarin verbinding, verantwoordelijkheid en vertrouwen centraal staan.

Wat ga je doen?

Als vergunningverlener op het gebied van APV en bijzondere wetten ben jij verantwoordelijk voor het beoordelen en verlenen van vergunningen. Je werkt nauw samen met interne en externe partijen om ervoor te zorgen dat vergunningen op tijd en volgens de wet- en regelgeving worden afgegeven.

Je bent van begin tot eind bij het proces betrokken. Dit begint bij een goede informatievoorziening en het verlenen van hulp en ondersteuning bij het voorbereiden en indienen van aanvragen. De aanvragen worden door jou zorgvuldig beoordeeld samen met alle (veiligheids)partners. Ook na vergunningverlening stem je goed af met alle betrokkenen waaronder de toezichthouders. Bij grotere projecten en evenementen evalueer je ten slotte de gang van zaken met alle stakeholders.

Concreet houd jij je bezig met:

  • Het beoordelen van vergunningen op het gebied van de APV en bijzondere wetten, inclusief het uitvoeren van risicoanalyses;
  • Het afhandelen van vergunningaanvragen voor o.a. evenementen, kansspelen, exploitatie- en horecavergunningen op het gebied van openbare orde, veiligheid, gezondheid en milieu;
  • Het monitoren van de naleving van vergunningen en het coördineren van toezichtacties in samenwerking met andere afdelingen, zoals toezicht en handhaving, politie en brandweer;
  • Het uitvoeren van BIBOB-onderzoeken (indien nodig);
  • Het evalueren van de APV en andere regelgeving en het doen van voorstellen voor verbeteringen bij wetswijzigingen;
  • Het coördineren van vergunningaanvragen voor grote of nieuwe evenementen en samenwerken met verschillende interne afdelingen;
  • Op de hoogte blijven van ontwikkelingen rondom wetgeving en deze kunnen toepassen in het werk o.a. door regionale samenwerkingsbijeenkomsten bij te wonen en het volgen van cursussen.

Wat bieden wij?

Bij de gemeente Urk werk je in een dynamische en collegiale omgeving. We zijn professioneel én nuchter. Jij krijgt:

  • Een afwisselende functie voor 28 uur per week;
  • Alle ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en training “on the job”;
  • Salaris van € 3.426 tot € 4.908 bruto per maand (bij fulltime), schaal 9;
  • Individueel keuzebudget van 17,05% (bijv. voor extra verlof);
  • Reiskostenvergoeding van € 0,23/km en thuiswerkvergoeding van € 3,00 per dag;
  • Een laptop en smartphone in bruikleen;
  • Een goede pensioenregeling (ABP);
  • Een actieve personeelsvereniging en introductieprogramma waarin je Urk leert kennen.

Waar ga je werken?

Je werkt binnen het domein Dienstverlening en Veiligheid in het team Vergunningen. Je speelt een sleutelrol in het verstrekken van vergunningen en het waarborgen van de naleving van de regelgeving.

Wie ben je en wat heb je in huis?

Wij zoeken een communicatief sterke en daadkrachtige vergunningsverlener die zich goed kan verhouden tot zowel interne als externe stakeholders. Je hebt:

  • Een afgeronde Hbo-opleiding, bij voorkeur in de richting van Recht, Bestuurskunde of Veiligheidskunde of de bereidheid de juiste kennis te vergaren;
  • Uitstekende beheersing van de Nederlandse taal en goede kennis van de relevante wet- en regelgeving;
  • Analytisch denkvermogen, bent gestructureerd, kunt goed samenwerken en je bent in staat om complexe zaken snel te doorgronden.

Ervaring met vergunningverlening, bij voorkeur binnen een overheidsorganisatie is een pre.

Wij willen graag kennis met jou maken!

Stuur je cv en motivatie vóór 1 september 2025 naar: sollicitaties@urk.nl.

De gesprekken zijn gepland op maandag 8 en dinsdag 9 september.

Meer informatie?

Voor inhoudelijke vragen kun je contact opnemen met Jan Bos, manager Dienstverlening en Veiligheid of Elise Ras, vergunningverlener. Voor procedurele vragen kun je terecht bij Danny Boogaard (P&O-adviseur). Zij zijn te bereiken via telefoonnummer: 0527-689868.

Bij gemeente Urk is iedereen welkom. We streven naar een diverse en inclusieve organisatie. Herken jij jezelf in deze functie? Dan ontmoeten we je graag!