Persconferentie coronavirus 18 augustus: nieuwe regels thuis in eenvoudige taal
Dit is een oud bericht.
Op dinsdag 18 augustus vertelden premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge op televisie over corona en de nieuwe regels. De belangrijkste dingen leggen we uit.
Landelijke regels aangepast
Mensen houden zich niet goed aan de regels.Steeds meer mensen krijgen corona. De besmettingen gebeuren vooral thuis. Daarom gelden nu de volgende regels:
- U ontvangt in uw huis of tuin maximaal 6 mensen.
- Houd 1,5 meter afstand.
- Kinderen tot 12 jaar tellen niet mee.
- Mensen die in uw huis wonen, tellen ook niet mee.
- Vraag uw bezoek of ze geen koorts of verkoudheid hebben.
Feestjes voor grote groepen
Vier feestjes voor grote groepen liever in een zaal. Dan gelden de volgende regels:
- Iedereen heeft een vaste zitplaats.
- Bij aankomst krijgen bezoekers vragen over hun gezondheid.
Bijvoorbeeld of ze koorts hebben. Of verkouden zijn. - Bezoekers geven hun adres en telefoonnummer op.
Terug van vakantie
Bent u op vakantie geweest in een gebied met veel besmettingen?
- Blijf 10 dagen thuis.
- Laat u testen.
Scholen
Scholen werken aan een veilige omgeving:
- Kinderen met klachten blijven thuis.
- Heeft iemand in het gezin corona?
Ook dan blijven kinderen thuis.
Thuis werken
Blijf zoveel mogelijk thuis werken.
Niet vergeten
- Blijf thuis bij klachten en laat u testen.
- Houd 1,5 meter afstand van anderen.
Ook bij bezoek thuis. - Blijf weg van drukke plekken.
- Was vaak uw handen.
- Werk zoveel mogelijk thuis.

Bellen met vragen over het coronavirus
- U kunt bellen naar 0800 - 1351. (van 8:00 uur tot 20:00 uur)
- Of naar +31 20 205 1351 als u in het buitenland bent.