Klantmanager Wmo/Jeugd

Ben jij een betrokken professional met oog voor kwetsbare inwoners? Krijg jij energie van het zoeken naar passende oplossingen binnen het sociaal domein? En weet jij de Wmo en Jeugdwet te vertalen naar kansen voor mensen die even niet mee kunnen op eigen kracht? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Bij de gemeente Urk zoeken we een Klantmanager Wmo/Jeugd die samen met collega’s werkt aan een samenleving waarin iedereen mee kan doen. Jij bent de schakel tussen hulpvraag en passende ondersteuning, en weet met jouw kennis en empathie écht het verschil te maken.

  • Sluitingsdatum: 6 november 2025
  • 32-36 uur per week
  • HBO
  • Max. €4.998 bruto per maand bij 36 uur (schaal 9)

Solliciteer

Urk vooruit

Urkers willen vooruit. Als dat niet meer lukt op de oude en vertrouwde manier, bedenken zij iets nieuws. Innoveren. Vallen en weer opstaan. Zo gaat het door de eeuwen heen.

Stilstaan is geen optie. Urk groeit en ontwikkelt door, zo ook aan een mooi team wat binnen de kaders van de wet- en regelgeving het beste wil voor haar inwoners.

Wat ga je doen?

De taken van een klantmanager zijn erg divers en breed. Inwoners van 0–100 jaar kunnen er terecht, met kleine en grote vragen, enkelvoudig of complexe vragen, individueel of als gezin, met zorggerichte of meer ontwikkelingsgerichte vragen. Iedere situatie is weer anders.

Primair zorg je voor de juiste hulp en maatwerkvoorzieningen wanneer de inwoner dit onvoldoende op eigen kracht en met het netwerk lukt. Samen met de hulpvrager of het gezin onderzoek je de hulpvraag en wat of wie er nodig is om de situatie te veranderen. Dit kan variëren van jeugdhulp en ondersteuning in de thuissituatie tot Wmo-voorzieningen en woningaanpassingen die bijdragen aan het zelfstandig functioneren. Je voert keukentafelgesprekken, betrekt het netwerk en vult het dossier.

Op basis van een breed onderzoek maak je een analyse en kom je samen met de hulpvrager tot een passend hulpverleningsaanbod. Dit gebeurt bij voorkeur vanuit eigen kracht en binnen het eigen netwerk of via voorliggende voorzieningen. Als dit niet passend of voldoende is, kan een maatwerkvoorziening worden ingezet, zoals ondersteuning, dagbesteding, een hulpmiddel of een woningaanpassing. Jij houdt vervolgens de regie op de ingezette hulp en monitort of dit het gewenste effect heeft.

Bij complexe (jeugd)casuïstiek werk je nauw samen met een gedragswetenschapper die adviseert bij kernbeslissingen (zoals jeugdbescherming, crisis of Veilig Thuis). Daarnaast neem je deel aan casuïstiekbesprekingen, werkbegeleiding en intervisie.

Wat bieden wij?

Wil jij werken in een gemeente met korte lijnen, veel verantwoordelijkheid én ruimte voor ontwikkeling? Dan zit je goed bij de gemeente Urk. Je komt terecht in een omgeving waar resultaatgerichtheid en collegialiteit hand in hand gaan.

Onze organisatie biedt jou:

  • Een functie met impact bij een groeiende en ambitieuze gemeente;
  • Alle ruimte om je verder persoonlijk te ontwikkelen;
  • Een salaris van minimaal € 3.489 en maximaal € 4.998 bruto per maand (functieschaal 9);
  • Individueel keuzebudget van 17,05%, flexibel in te zetten;
  • Laptop, smartphone en een ingerichte thuiswerkplek;
  • Woon-werkverkeer en thuiswerkvergoeding;
  • Een arbeidsovereenkomst voor een jaar, met uitzicht op vast.

Waar ga je werken?

Je draagt bij aan het team Sociaal Domein. In dit team vindt beleidsontwikkeling plaats en de uitvoering van de voorzieningen in de Jeugdwet, Wmo en Participatie. Je komt te werken in een team waarin integrale samenwerking vereist is, omdat we er van overtuigd zijn dat er raakvlakken zijn op de diverse beleidsterreinen. Vandaar dat de uitvoering en beleidsontwikkeling van het Sociaal Domein in één team ondergebracht zijn.

Zo wordt beleid ontwikkeld en uitvoering gegeven op het gebied van jeugdzorg, Wmo, participatie, onderwijs, welzijn en sport. Je bent onderdeel van het subteam Wmo Jeugd.

Kennis en competenties

  • Klantgericht, nieuwsgierig en open basishouding;
  • Goede contactuele en sociale vaardigheden;
  • Durven positioneren en lef hebben;
  • Regievoeren; coördinerend en monitorend optreden
  • Kunnen aansluiten bij verschillende ontwikkelingsniveaus (cognitief en sociaal emotioneel);
  • Stressbestendig zijn, rust uitstralen en anderen gerust kunnen stellen;
  • Oplossingsgerichte houding en gericht op mogelijkheden;
  • Reflectievermogen, zelfinzicht en verantwoordelijkheidsgevoel.
  • Kennis van de aan de professie van toegangsmedewerker verbonden standaarden;
  • Goede kennis van de Jeugdwet en/ of de WMO en aanverwante regelingen;
  • Algemene kennis van de ‘normale’ ontwikkeling, psychosociale problematiek, ziektebeelden en stoornissen, ontwikkelings- gedrags- en opvoedproblemen. Specifiek: intelligentie, sociaal emotionele ontwikkelingsniveaus, hechting en trauma.
  • Algemene kennis van verschillende hulpverleningsinterventies.

Wie ben je en wat heb je in huis?

  • HBO-opleiding en/of HBO werk- en denkniveau (voor Jeugd is SKJ-registratie verplicht);
  • Minimaal twee jaar ervaring in de hulpverlening (ervaring bij lokale toegang is een pre);
  • Klantgerichte, open en nieuwsgierige houding;
  • Goede sociale en communicatieve vaardigheden;
  • Lef om je positie te nemen en regie te voeren;
  • Kennis van de Jeugdwet en/of Wmo en aanverwante regelingen;
  • Kennis van normale ontwikkeling, psychosociale problematiek en hulpverleningsinterventies;
  • Stressbestendigheid, oplossingsgerichtheid en reflectievermogen;
  • Bereidheid tot deskundigheidsbevordering via scholing, intervisie en (bij Jeugd) SKJ-herregistratie.

Wij willen graag kennis met jou maken!

Stuur je cv en motivatie vóór 6 november 2025 naar: sollicitaties@urk.nl. Voor meer informatie kun je contact opnemen met Astrid Dijkstra, manager Sociaal Domein of Danny Boogaard, HR-adviseur. Telefoon: (0527) - 68 98 68.

Al onze vacatures staan voor iedereen open. Gemeente Urk staat voor diversiteit en is een inclusieve organisatie.