Stop heling

Stop heling door samenwerking

De gemeenten Dronten, Noordoostpolder en Urk, de politie en het Openbaar Ministerie werken samen om heling tegen te gaan; er zijn afspraken gemaakt over een integrale helingaanpak. Zowel consumenten als opkopers hebben een rol in de helingaanpak. Het doel is het lastiger te maken om gestolen goederen te verkopen en om daarmee ook het aantal woninginbraken terug te dringen.

  • Informatie voor burgers

    Registreer uw waardevolle bezittingen

    Regelmatig vindt de politie bij inbrekers buit terug, maar kan zij niet achterhalen van wie deze is. Wie zijn eigendommen registreert, heeft meer kans ze terug te krijgen. Registreer daarom de kenmerken van uw waardevolle bezittingen. Geregistreerde eigendommen leveren ook meer sporen op naar inbrekers! Zo kunnen soms meerdere inbraken aan dezelfde dader gekoppeld worden en kunnen daders langere straffen krijgen. Er zijn verschillende mogelijkheden om uw eigendommen te registreren. Gebruik eventueel de app van www.stopheling.nl.

    Www.stopheling.nl en app voor consumenten

    Voor consumenten is er de website Stopheling.nl. Deze website van de politie is gekoppeld aan een database van gestolen goederen. Consumenten kunnen op deze website zelf controleren of aangeboden tweedehands producten als gestolen geregistreerd staan bij de Nederlandse politie. Dit maakt de consument bewuster van heling en benadrukt de eigen rol daarin. Want: ‘Zonder heler geen steler’. Hetzelfde kan ook met de bijbehorende app, die te downloaden is via de App Store en Google Play. Na het aantreffen van een gestolen goed kan de consument meteen een melding bij de politie doen, zodat deze actie kan ondernemen.

    Meer informatie voor opkopers

    Op- en verkopers van tweedehands goederen dienen hun ingekochte goederen te registreren. Speciaal hiervoor is het Digitaal Opkopers Register (DOR) ontwikkeld. Handelaren c.q.  opkopers dienen zich aan te melden bij hun gemeente. Dat kan vanaf november 2016 eenvoudig via het Digitaal Opkopers Loket (DOL).

  • Informatie voor bedrijven

    Digitaal opkopersregister voor ondernemers (DOR)

    Volgens de wet moeten opkopers van tweedehands goederen hun in- en verkochte goederen registreren. Om dit makkelijker te maken, is het Digitaal Opkopers Register (DOR) ontwikkeld. Opkopers in Noord-Flevoland dienen zich aan te melden bij hun gemeente. Dat kan vanaf november 2016 eenvoudig via het Digitaal Opkopers Loket (DOL). Dit geldt voor onder meer opkopende rijwielhandelaars, juweliers, ICT- en audio/video-bedrijven.

    Aanmelden als handelaar/opkoper

    Op de site www.ikbenhandelaar.nl dient u zich aan te melden als handelaar/opkoper.

    Het DOR checkt automatisch via een database van stopheling.nl of een ingevoerd serienummer als gestolen goed geregistreerd staat. Wanneer dit het geval is, gaat hiervan direct een melding naar de politie. Het aankoopbedrag wordt deels vergoed. Doordat steeds meer opkopers zich registreren in het DOR, wordt stopheling.nl steeds vollediger. Zo wordt het voor de steler moeilijker om gestolen goederen door te verkopen en dringen we de criminaliteit terug.

    Wie nog vragen heeft over bovenstaande kan terecht bij veiligheidscoördinator G. Kersjes via e-mail gjk.kersjes@urk.nl of telefonisch 0527-689868.

  • Lees voor