Zo werkt het:

Stap 1: keuring aanvragen

  • Om een gehandicaptenparkeerkaart te krijgen moet u eerst medisch gekeurd worden. Deze keuring gaat via onze externe partij Argonaut. U kunt hiervoor het aanvraag formulier invullen en opsturen naar het adres dat op het formulier vermeldt staat of e-mailen naar aanmeldingen@argonaut.nl. U vindt het aanvraagformulier onderaan deze pagina.

Stap 2: Rekening keuring betalen

  • U krijgt per post of per mail een betaalinstructie voor de medische keuring van Argonaut Advies. Deze moet u eerst betalen voordat u een afspraak voor de keuring krijgt.
  • Argonaut Advies behandelt uw aanvraag binnen 6 tot 10 weken (nadat de rekening is betaald). Als er een bijzondere situatie is, kan het langer duren. U krijgt daarvan bericht.

Stap 3: Afspraak voor keuring

  • Argonaut Advies stuurt u een brief of e-mail voor een afspraak voor de keuring. Tijdens de afspraak keurt een arts van Argonaut u. De arts schrijft een advies over uw recht op een gehandicaptenparkeerkaart. U krijgt het advies per post thuisgestuurd. 

Stap 4: Afspraak maken bij gemeente

  • Adviseert de arts dat u een gehandicaptenparkeerkaart kunt aanvragen? Zo ja, maakt u dan een afspraak bij de balie van de gemeente.

Direct een afspraak maken 

          Of bel 0527-689868.

Neem het volgende mee: 

  • Recente pasfoto
  • Brief/medisch advies Argonaut
  • Contant geld of pinpas (de kosten voor de gehandicaptenparkeerkaart bedragen € 30,00)
  • U geeft uw telefoonnummer door en wordt door ons gebeld als uw GPK klaar is.

Wat is een gehandicapten parkeerkaart? 

Met een gehandicaptenparkeerkaart kunt u parkeren op de gehandicaptenpaarkeerplaatsen in alle EU-landen, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland. U moet zich wel houden aan de lokale parkeerregels. 

Goed om te weten: 

Er zijn 3 soorten kaarten: 

Bestuurderskaart

  • U kunt minstens een half jaar niet verder dan 100 meter zelfstandig lopen. Ook niet met hulpmiddelen, zoals een stok of krukken. 
  • U kunt zelf auto rijden. 

Passagierskaart

  • U kunt minstens een half jaar niet verder dan 100 meter zelfstandig lopen. Ook niet met hulpmiddelen, zoals een stok of krukken. 
  • U kunt niet zelf auto rijden. U heeft continue de hulp van een bestuurder nodig. 

Het is ook mogelijk om een combinatie van een bestuurderskaart en een passagierskaart aan te vragen. (Voor mensen die zelf autorijden, maar ook met anderen meerijden.) 

  • U kunt niet zelf kiezen welke kaart u wilt, dit bepaalt de keuringsarts. 

Instellingenkaart

Het bestuur van een instelling waar mensen met een beperking verblijven, kan voor het vervoer van de bewoners een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. 

Kom ik in aanmerking voor een GPK? Medische keuring via Argonaut. 

Als een gehandicaptenparkeerkaart wilt aanvragen, moet u de noodzaak van uw beperking kunnen aantonen. Daarvoor is een medisch onderzoek nodig. U laat een medisch onderzoek doen bij Argonaut. Dit kunt u regelen door het onderstaande aanvraagformulier volledig in te vullen. Dit formulier kunt u opsturen naar het adres dat op het formulier vermeldt staat of e-mailen naar aanmeldingen@argonaut.nl.

U krijgt hierna per post of per mail een betaalinstructie voor de medische keuring van Argonaut Advies. Deze moet u eerst betalen voordat u een afspraak voor de keuring krijgt. 

Gehandicaptenparkeerkaart verlengen

Uw kaart kan verlengd worden als in uw medische keuring is vermeld dat een nieuwe medische keuring niet nodig is. U kunt uw GPK verlengen bij de balie van het gemeentehuis, maak hiervoor een afspraak, online of bel 0527-689868. Neem (een kopie van) de keuring mee en een recente pasfoto. 

De kosten bedragen: € 30,00

Gehandicaptenparkeerkaart verloren of gestolen 

Een duplicaat voor de resterende geldigheidsduur als gevolg van verlies kan eenmalig worden verstrekt voor  € 30,00. U kunt dit aanvragen bij de balie van het gemeentehuis, maak hiervoor een afspraak, online of bel 0527-689868. Neem (een kopie van) de keuring mee en een recente pasfoto. 

Documenten